№ 3 (184) 2023 р. С. 30–33

АНАЛІЗ КЛІНІКО-АНАТОМІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНОЇ ТРАВМИ В УМОВАХ СІЛЬСЬКОЇ МІСЦЕВОСТІ: ОБСЯГ УРАЖЕННЯ

ДЗ «Український науково-практичний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Міністерства охорони здоров’я України», Київ, Україна

DOI 10.32782/2226-2008-2023-3-6

Дорожньо-транспортний травматизм залишається третім за значенням причинним фактором смертності працездатного населення європейських країн, у тому числі України.

Мета роботи – визначити та верифікувати обсяг ураження в постраждалих унаслідок ДТП в умовах сільської місцевості. Дослідження було проведено в порядку епідеміологічного експерименту на моделі натурного типу, що було сформовано відповідно до закону великих чисел і має типові риси сільської місцевості України. Масив дослідження становить 315 випадків постраждалих унаслідок ДТП, що перевищує розрахунковий обсяг необхідного. Встановлено, що серед постраждалих, які вижили, є постраждалі з пошкодженням двох анатомо-функціональних ділянок (АФД) (47,12%), на другому ранговому місці – постраждалі з пошкодженням трьох АФД (40,38 %). На останньому, 5-му ранговому місці перебувають постраждалі з пошкодженням п’яти АФД (0,48%). Серед померлих найбільшу питому вагу займають постраждалі з пошкодженням двох АФД – 61,68%, далі спостерігається лінійний тренд зменшення питомої ваги постраждалих за зростанням показника кількості пошкоджених АФД. У масиві постраждалих за ознакою участі в русі найчастіше зустрічається пошкодження двох АФД (водії – 45,10%; пасажири – 51,35%; пішоходи – 54,21%). Обсяг ураження постраждалих унаслідок ДТП у сільській місцевості вказує на те, що переважають постраждалі із середнім обсягом ураження – дві–три АФД 86,03%. Ізольовані пошкодження (одна АФД) зустрічаються тільки в 0,95%, тобто 99,05% постраждалих сільської місцевості отримують політравму. Встановлено залежність обсягу ураження в постраждалих сільської місцевості від ознаки участі в русі, причому найтяжчі пошкодження (більше трьох АФД) отримують пішоходи, питома вага яких становить від 50 до 58%. Не встановлено чіткої залежності виникнення негативного результату перебігу травматичного процесу від обсягу ураження, тобто має місце вплив інших факторів, у тому числі якості та своєчасності надання медичної допомоги.

Ключові слова: дорожньо-транспортна пригода, дорожньо-транспортна травма, клініко-нозологічна характеристика, обсяг ураження, сільська місцевість.

REFERENCES

  1. Official Website Analytical portal “Slovo i Dilo” “Road accidents in Ukraine: how many people are injured and killed on the roads”. Analytical portal “Slovo i Dilo”. 2021. Available from: https://www.slovoidilo.ua/2021/07/21/infografika/ suspilstvo/dtp-ukrayini-skilky-lyudej-travmuyetsya-hyne-dorohax.
  2. Road safety in the EU: fatalities below pre-pandemic levels but progress remains too slow. Available from: https:// transport.ec.europa.eu/news-events/news/road-safety-eu-fatalities-below-pre-pandemic-levels-progress-remains-too-slow-2023-02-21_en.
  3. Hareru HE, Negassa B, Kassa Abebe R, Ashenafi E, Zenebe GA, DebelaBG, Ashuro Z, Eshete Soboksa N. The epidemiology of road traffic accidents and associated factors among drivers in Dilla Town, Southern Ethiopia. Front Public Health. 2022; Nov 10; 10:1007308. doi: 10.3389/fpubh.2022.1007308.
  4. Sarayev OV. Analysis of modern indicators of road traffic accidents. Bulletin of Kharkiv National Automobile and Road University. 2013; Nov. 63:. 101–106.
  5. Gozhenko AI, Bila YS. Problems of road traffic accidents and road traffic injuries in Ukraine. Possible ways to solve them. Current problems of transport medicine. 2012; № 3: 11‒22.
  6. Guri ev SE, Natsevych RO, Palahniuk KV. Standardization of indicators of severity of damage and the st atus of victims depending on t he durat ion of care road hospitals in the prehospital and early hospit al stages. Biomedical and biosocial anthropology. 2017; № 28: 116–120.
  7. Huriev SO, Kushnir VA, Grebeniuk VI, Biltsan OV. Clinical and epidemiological characteristics of road traffic injuries in the conditions of regional city. Сlinical and experimental pathology. 2023; Vol. 22, No 1 (83): 9–14. DOI:10.24061/1727-4338. XXII.1.83.2023.02.
  8. Guryev SO, Kushnir VA. Clinic–anatomical characteristic of the traffic–transport trauma in the megapolis environment First communication: the damage volume. The Ukrainian Journal of Clinical Surgery. (2022); 89(9–10): 29–33. Available from: https://doi.org/10.26779/2522-1396.2022.9-10.29