Одеський національний медичний університет, Одеса, Україна
DOI 10.32782/2226-2008-2023-2-21
В статті розглянуті особливості адаптації здобувачів освіти першого курсу медичного та стоматологічного факультетів Одеського національного медичного університету. Проведено соціологічне дослідження з використанням анонімного анкетування на платформі Google Forms з метою виявлення специфіки адаптації до освітнього процесу в медичному університеті. Відмічено, що більшість студентів вже на другому місяці навчання університеті пристосувались до реальних умов життя: онлайн-навчання, воєнний стан країни, опанувати своє хвилювання та перейти у доросле життя, почати новий етап на своєму шляху, переміщення до бомбосховищ, проблеми з інтернетом, швидкістю реагування та вмінню вчасно все робити. Зовсім не адаптувалися до умов закладу вищої освіти (ЗВО) 8% студентів. Зазвичай вони показують і низький рівень знань із навчального матеріалу, не йдуть на контакт з іншими студентами групи або агресивно поводяться з ними, ідуть на конфлікт із викладачами або не відвідують заняття та відраховуються із закладу освіти.
Ключові слова: адаптація, воєнний стан, медичний університет, здобувач освіти першого курсу, студент.
REFERENCES
- On the introduction of martial law in Ukraine: Presidential Decree of February 24, 2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text.
- On higher education: Law of Ukraine dated July 1, 2014 No. 1556-VII. 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
- On the organization of the educational process: Letter of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated February 25, 2022 No. 1/3277-22. 2022. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86062/.
- Materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference with international participation “Poltava Days of Public Health”. 2022 May 27; Poltava
- Paradigm of higher education in the context of war and global challenges of the XXI century: materialy vseukrainskoho naukovo-pedahohichnoho pidvyshchennia kvalifikatsii (materials of the all-Ukrainian scientific and pedagogical advanced training). 2022. 18 July – 28 August; Odesa https://journal.odmu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/11632/Ivchenko.pdf?
- The educational process under martial law in Ukraine. Materialy vseukrainskoho naukovo-pedahohichnoho pidvyshchennia kvalifikatsii (materials of the all-Ukrainian scientific and pedagogical advanced training). 2022. 3 May – 13 June; Odesa. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/37782/Petko_2022.pdf?
- Bokhonkova YuO. Social and psychological adaptation of freshmen to the conditions of higher education institutions. Luhansk; 2011. 199 р.
- Furdui S.B. Social adaptation of first-year students to the conditions of study in higher education institutions. Perspectives of science and education. Proceedings of the 11th International youth conference. 2019 August 2; New York, USA. http://dspace.idgu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/832?
- Podoliak LM. Yurchenko VI. Psykholohiia vyshchoi shkoly. Kyiv: Karavela; 2018. 360 р.
- Moroz OH, Padalka OS, Yurchenko VI. Pedagogy and Psychology of Higher Education. Kyiv; 2003. 267р.
- Levkivska HP. Adaptation of first-year students in a higher education institution. Kyiv: Lybid; 2001. 128 р.
- Anfilova MR. Realities and immediate prospects of the educational process in higher medical education institutions of Ukraine during the war. Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu «Poltavski dni hromadskoho zdorovia» (Materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference with International Participation “Poltava Public Health Days”). 2022 May 27; Poltava. http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/18850
- Hubar OV, Hubar AO. Peculiarities of distance learning for students of higher education institutions under martial law. The 8th International scientific and practical conference “Integration of scientific and modern ideas into practice”. 2022. November 15-18; Stockholm, Sweden. DOI: 10.46299/ISG.2022.2.8
- Chystiak OV. Adaptation of first-year students of a higher education institution. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii (Theory and practice of modern psychology). 2019; №2:149-152. http://www.tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/1_2019/part_2/30.pdf