По результатам анализа информации 432 номеров 15 социально-политических газет национального уровня выявлено наличие двух упоминаний об изъятии фальсифицированных лекарств в августе 2010 г. (Васильков) и восьми сообщений об аналогичной ситуации в ноябре 2012 г. (Львов). Установлено, что первые две публикации не содержат информацию о количестве фальсификата. В остальных восьми сообщениях выявлены расхождения в количестве изъятых лекарств и их названиях. При этом объем фальсификата указывали по стоимости, количеству названий и упаковок, в ящиках и тоннах. В публикациях приводился различный перечень изъятых лекарств. Указанное объясняется использованием отдельными журналистами манипулятивной, а не гуманистической программы воздействия на аудиторию через эксплуатацию ее потребности в безопасности и сохранении здоровья, а также через закрепление в массовом сознании читателей газет негативного образа аптечной службы.
The media actively shape public confidence in the pharmacies and pharmacists.
This is one of the determining factors of patient compliance, significantly affects the overall effectiveness
of pharmacotherapy. This applies particularly to media reports about drugs falsification.
The aim of the work was to analyze reports of socio-political newspapers of national level with
respect to identifying the most resonant cases of counterfeit drugs. The study used methods are qualitative
and contextual analysis.
Results. The analysis of information 432 issues of 15 sociopolitical newspapers revealed the presence
of two references of counterfeit drugs withdrawal in Vasilkiv in August 2010 and eight reports of
the similar situation in Lviv in November 2012.
It has been found that the first two publications do not contain information about the number of
counterfeit drugs. In the other eight reports there were revealed differences regarding the number of
seized drugs and their names. The volume of counterfeit drugs were determined value, number of
items, packages, boxes and tone. In the article there were submitted different names of seized drugs.
Conclusions. Different content of posts on falsification of drugs in the two analyzed periods was
established. This is due to the use of the individual journalist manipulative rather than humanistic
program impact on the audience. For this purpose journalists are turning to the needs of the audience
for security and preservation of health and to consolidate in the mass consciousness of newspaper
readers a negative image of pharmacy services.