dc.contributor.author |
Асмолова, А. О. |
ua |
dc.contributor.author |
Пасечник, А. М. |
ua |
dc.contributor.author |
Івченко, Н. А. |
ua |
dc.contributor.author |
Коваль, С. М. |
ua |
dc.date.accessioned |
2024-07-24T07:46:41Z |
|
dc.date.available |
2024-07-24T07:46:41Z |
|
dc.date.issued |
2024 |
|
dc.identifier.citation |
Організація дистанційної форми освіти в умовах воєнного стану / А. О. Асмолова, А. М. Пасечник, Н. А. Івченко, С. М. Коваль // Вісник науки та освіти. – 2024. – № 6 (24). – С. 455–469. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/15702 |
|
dc.description.abstract |
У дослідженні аналізуються виклики, з якими стикаються освіта України, учні та викладачі навчальних закладів у воєнний час, а також розглядається доступність та ефективність дистанційного навчання. Переривання (або повне припинення) навчального процесу в надзвичайних ситуаціях, викликаних стихійними лихами, епідеміями, техногенними катастрофами, призводить до вкрай негативних соціальних наслідків для суспільства. Найбільш негативно на освіту впливає війна, оскільки студенти позбавлені можливості навчатися. У таких випадках дистанційна освіта може запропонувати учням можливість використовувати технології дистанційного навчання навіть за надзвичайно важких і складних умов і, таким чином, сприяти стабільному навчальному середовищу для учнів під час війни. Дотримання безперервності освіти за надзвичайних обставин, яка здійснюється переважно в дистанційній або змішаній формах, може бути забезпечено в інформаційно-цифровому середовищі закладу освіти (наявність сучасних освітніх технологій, відповідних ІТ-ресурсів, освітніх і методичне забезпечення). Іншим аспектом вирішення цієї проблеми є широке використання передових освітніх технологій, адже саме завдяки розвитку потужної ІТ-інфраструктури та створенню і використанню новітніх освітніх інструментів стає можливим запровадження ефективного онлайн-навчання та підвищення стійкості освітньої діяльності закладів у посткризовий період. Дослідження розглядає
переваги дистанційного навчання для студентів і вчителів та труднощі, пов’язані з низькою доступністю та навіть неможливістю для обох освітніх агентів продовжувати навчальний процес. З початком повномасштабної збройної агресії МОН активізувало співпрацю з міжнародними партнерами, сформувавши потужну міжнародну коаліцію для пошуку всебічної допомоги для розвитку української освіти й науки. Майданчиками для забезпечення діалогу з міжнародними партнерами стали «Освітній кластер: Україна» та Секторальна робоча група «Освіта і наука» при Міністерстві освіти і науки України. Учасниками групи є міжнародні організації, дипломатичні представництва іноземних держав, неурядові організації та проєкти, які реалізують програми підтримки української освіти й науки. Комунікація з міжнародними партнерами, громадськими організаціями, зарубіжними міністерствами та іншими зацікавленими сторонами підтримується також двомовним розділом вебсайту МОН «Підтримка освіти і науки України під час війни», де регулярно розміщується актуальна інформація про невідкладні потреби системи освіти й науки та пріоритетні завдання секторальної політики. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The study analyzes the challenges faced by Ukrainian education, students and teachers of educational institutions during wartime, and also considers the availability and effectiveness of distance learning. Interruption (or complete termination) of the educational process in emergency situations caused by natural disasters, epidemics, and man-made disasters leads to extremely negative social consequences for society. War has the most negative effect on education, as students are deprived of the opportunity to study. In such cases, distance education can offer students the opportunity to use distance learning technologies even under extremely difficult and challenging conditions and thus contribute to a stable learning environment for students during wartime. Observance of the continuity of education under extraordinary circumstances, which is carried out mainly in distance or mixed forms, can be ensured in the information and digital environment of the institution of general secondary education (availability of modern educational technologies, relevant IT resources, educational and methodical support). Another aspect of solving this problem is the wide use of advanced educational technologies, because it is thanks to the development of a powerful IT infrastructure and the creation and use of the latest educational tools that it becomes possible to introduce effective online learning and increase the sustainability of educational activities. institutions in the postcrisis period. The study examines the benefits of distance learning for students and teachers and the difficulties associated with low availability and even the impossibility for both educational agents to continue the learning process. With the beginning of full-scale armed aggression, the Ministry of Education and Culture intensified cooperation with international partners, forming a powerful international coalition to seek comprehensive assistance for the development of Ukrainian education and science. The "Educational Cluster: Ukraine" and the Sectoral Working Group "Education and Science" under the Ministry of Education and Science of Ukraine became the platforms for ensuring dialogue with international partners. The participants of the group are international organizations, diplomatic missions of foreign states, non-governmental organizations and projects that implement programs to support Ukrainian education and science. Communication with international partners, public organizations, foreign ministries and other interested parties is also supported by the bilingual section of the website of the Ministry of Education
and Culture "Supporting Education and Science of Ukraine during the War", where up-to-date information on the urgent needs of the education and science system and priority tasks of the sectoral policy is regularly posted. |
en |
dc.language.iso |
uk |
en |
dc.subject |
освітній процес |
uk_UA |
dc.subject |
система освіти |
uk_UA |
dc.subject |
воєнний стан |
uk_UA |
dc.subject |
дистанційна форма освіти |
uk_UA |
dc.subject |
якість освіти |
uk_UA |
dc.subject |
міжнародні партнери |
uk_UA |
dc.subject |
educational process |
en |
dc.subject |
education system |
en |
dc.subject |
martial law |
en |
dc.subject |
remote form of education |
en |
dc.subject |
quality of education |
en |
dc.subject |
international partners |
en |
dc.title |
Організація дистанційної форми освіти в умовах воєнного стану |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Organization of a distance form of education under the conditions of marital state |
en |
dc.type |
Article |
en |