Мета: обґрунтувати потребу в наданні спеціальної психологічної допомоги сім’ям, які виховують дітей у періоді ремісії онкологічних захворювань на етапі санаторно-курортної реабілітації. Матеріали і методи. Бібліометричні, психологічні тести, статистичні (метод варіаційної статистики для середніх величин – коефіцієнт Стьюдента, непараметричний критерій χ2 Пірсона), аналітичні. У психологічному тестуванні використовували визначення рівнів тривоги (шкала Тейлора), форми і ступеня агресії у поведінці (опитувальник Басса – Дарки), ставлення до хвороби дитини, оцінку батьківського ставлення. Результати. Аналіз даних літератури підтвердив актуальність обраної мети досліджень у контексті гострої необхід ності надання психологічної корекції дітям після перенесеного онкологічного захворювання, та їх матерям. В осно ву досліджень покладено індивідуальний підхід до пацієнта і членів його родини, спрямований на психологічну підтримку або корекцію негативних виявів, підвищення соціальної активності дитини і нівелювання напруження в міжособистісних стосунках. У зв’язку з цим використано методику диференційної психологічної підтримки хворих дітей з урахуванням виявів тривоги та типів агресії, що сприяє покращанню соціальної адаптації, психоемоційного статусу, взаємовідношень у колективі. Встановлено, що психологічна допомога матерям, які виховують дітей після лікування онкологічного захворювання, сприяє достовірному зниженню виявів особистісної та реактивної тривожності. Висновок. Диференційований підхід до психологічної підтримки хворих дітей та психологічної допомоги їх матерям дозволяє забезпечити ефективну корекцію їх психоемоційної сфери.
Purpose: to substantiate the need to provide special psychological assistance to families who are raising
children in remission of oncological diseases at the stage of sanatorium rehabilitation.
Materials and Methods. Bibliometric, psychological tests, statistical (method of variation statistics for mean
values - Student’s coef¾cient, non-parametric Pearson χ2 test), analytical. In psychological testing, we used
the de¾nition of levels of anxiety (Taylor scale), the form and degree of aggression in behavior (Bass-Darki
questionnaire), attitude to the child’s illness, assessment of parental attitude.
Results. Analysis of the literature data con¾rmed the relevance of the chosen research goal in the context
of the urgent need to provide psychological correction to children after suffering from oncological disease, and
their mothers. The research is based on an individual approach to the patient and his family members, aimed at
psychological support or correction of negative manifestations, increasing the child’s social activity and leveling
tension in interpersonal relationships. In this regard, the technique of differential psychological support of sick
children was used, taking into account the manifestations of anxiety and types of aggression, which contributes
to the improvement of social adaptation, psychoemotional status, and relationships in the team. It was found that
psychological assistance to mothers raising children after treatment with oncological disease contributes to a
signi¾cant decrease in the manifestations of personal and reactive anxiety.
Conclusions. A differentiated approach to psychological support for sick children and psychological
assistance to their mothers allows for effective correction of their psychoemotional sphere.